Kasvoin Yhdysvalloissa ja muutin Iso-Britanniaan 26-vuotiaana, missä asuin neljä vuotta ennen muuttoani Suomeen. Ensimmäisissä työpaikoissani brittiläisissä yrityksissä koin muutamia pieniä kulttuurishokkeja, mutta kaiken kaikkiaan sopeutuminen oli helppoa. Brittiläinen ja amerikkalainen kulttuuri ovat riittävän samanlaisia, joten jos tunnet toisen, et tee elämää mullistavia virheitä toisessakaan. Yksinkertainen hyvää huomenta, ole hyvä ja kiitos vievät pitkälle.
Silti työelämässä pienilläkin nyansseilla voi olla suuri merkitys. Katsotaanpa, miten nämä kulttuurit eroavat toisistaan vuorovaikutuksessa, kokouskäytännöissä ja asiakaspalvelussa.

Keskustelukulttuuri ja small talk
Liiketoimintaympäristössä sekä Yhdysvalloissa että Britanniassa vältetään henkilökohtaisia aiheita, kuten politiikkaa, terveyttä ja rahaa – erityisesti silloin, kun ei tunneta toista hyvin. Turvallisia aiheita ovat sää, urheilu ja työasiat. Jos olet epävarma, kannattaa seurata keskustelukumppanin esimerkkiä.
Small talkilla on tärkeä roolinsa molemmissa kulttuureissa, mutta sen funktio vaihtelee. Yhdysvalloissa small talk toimii usein lyhyenä lämmittelynä ennen itse asiaan siirtymistä. Britanniassa keskustelu saattaa jatkua pidempään kohteliaisuuksien, huumorin ja itseironian kautta. Liiallinen muodollisuus voi luoda etäisyyttä, joten kevyt rupattelu auttaa usein rakentamaan hyvää suhdetta brittiläisiin kollegoihin.
Kokoukset ja palaute
Amerikkalaiset ovat viestinnässään suorasanaisia. Kokouksessa saatetaan todeta suoraan: ”En usko, että se on hyvä idea. ”Britit taas saattavat ilmaista saman asian hienovaraisemmin, esimerkiksi: ”Olemmeko varmoja, että tämä on paras toimintatapa?”
Toisaalta amerikkalaiset ovat hyvin kannustavia ja käyttävät korostunutta positiivista kieltä, kuten mahtava, fantastinen ja jännittävä – myös tavallisten asioiden yhteydessä. Tämä voi hämmentää, jos ei ole tottunut innostuneeseen ilmaisutapaan.

Esitykset ja neuvottelut
Amerikkalaisessa työkulttuurissa esitykset ovat usein tavoitteellisia, jäsenneltyjä ja energisiä. Neuvotteluissa ilmaistaan odotukset suoraan, eikä ehdotusten haastamista kaihdeta. Britit sen sijaan ovat diplomaattisempia ja ilmaisevat erimielisyytensä usein kohteliaan kiertoilmaisun tai vähättelyn kautta.
Toki kulttuurierot eivät koskaan ole koko totuus – ihmiset ovat yksilöitä. Ujot amerikkalaiset ja suorasanaiset britit eivät ole harvinaisuus!
Asiakaspalvelu ja small talkin merkitys
Yhdysvalloissa asiakaspalvelussa elää vahvana ajatus, että asiakas on aina oikeassa. Asiakkaalta kysytään usein, tarvitseeko hän apua tai jotain muuta. Myös kaupoissa ja ravintoloissa työntekijöiltä odotetaan ystävällisyyttä ja rentoa small talkia.
Kun amerikkalainen kassatyöntekijä kysyy: ”How are you?”, hän ei odota yksityiskohtaista vastausta – tavanomainen vastaus on: ”Fine, thanks. And you?” Brittiläiset työntekijät sen sijaan ovat vähemmän puheliaita, varsinkin kiireessä.
Tämä oli itselleni yksi suurimmista kulttuurishokeista. Kun aloitin työskentelyn brittiläisessä kahvilassa, käytin amerikkalaista ”asiakaspalveluääntäni” – olin ystävällinen ja puhelias. Tämä sai esimieheni hämmästymään: ”Olet ystävällisin työntekijä, joka meillä on koskaan ollut!”
Ravintolakäytännöt ja tippikulttuuri
Yhdysvalloissa ravintoloissa ja baareissa odotetaan 15–20 %:n tippiä. Tipin jättäminen on käytännössä pakollista, sillä tarjoilijat saavat usein vain nimellistä palkkaa ja elävät tipeistä. Kampaamoissa ja muissa palveluissa tippaaminen on vapaaehtoista mutta yleistä.
Britanniassa tippaaminen on yleistymässä amerikkalaisen vaikutuksen vuoksi, mutta se on yhä vapaaehtoista ja perustuu palvelun laatuun.
Myös maksukäytännöissä on eroja. Amerikassa tarjoilija vie usein kortin toiseen huoneeseen käsitelläkseen maksun, ja menun hinnat eivät sisällä veroa – arvonlisävero lisätään loppulaskuun. Britanniassa kortinlukija tuodaan yleensä pöytään, kuten suurimmassa osassa Eurooppaa.
Yhteenveto
Toivomme, että tämä lyhyt katsaus amerikkalaisen ja brittiläisen työkulttuurin eroihin auttaa sinua valmistautumaan kansainvälisiin työtilanteisiin ja rakentamaan sujuvaa vuorovaikutusta. Molemmissa kulttuureissa ystävällisyys, kohteliaisuus ja kuuntelutaito vievät pitkälle.
Haluatko kehittää englannin viestintätaitojasi työelämässä?
LinguajoyPRO tarjoaa räätälöityjä Business English -koulutuksia eri aloille ja tarpeisiin. Kokeneet kouluttajamme auttavat sinua vahvistamaan kommunikaatiotaitojasi ja rakentamaan itsevarmuutta kansainvälisissä vuorovaikutustilanteissa.